KruisLaagHout (KLH).
Cross Laminated Timber (CLT).
BrettSperrHolz (BSP).

Het materiaal KLH wordt steeds meer gebruikt in de houtbouw. Vooral in die gebieden, waar behoefte is aan grote panelen. Denk aan wanden en vloeren in de woningbouw en aan dakelementen in de hallenbouw. Bij veel architecten en constructeurs is voldoende basale kennis aanwezig. Maar om tot optimale ontwerpen te komen is er behoefte aan meer kennis. De meeste literatuur over deze vorm van houtbouw is Duitstalig. Dit is verklaarbaar omdat veel producenten in Duitsland zijn gevestigd. Maar ook omdat er in Duitsland, al of niet financieel ondersteund, veel onderzoek is gedaan. Daarom is de VHC van mening om aandacht te besteden aan de informatie, welke in de Duitstalige gebieden aanwezig is. De koppeling geeft direct toegang tot de website van de Studiengemeinschaft Holzbau e.V. in Wuppertal (D).

Projecten in houtbouw.

Voor ons als VHC is het lastig om artikelen in De Houtconstructeur te plaatsen, waarin de constructie van uitgevoerde projecten wordt beschreven. In het verleden, zie het archief van De Houtconstructeur, is dit wel gebeurd. Toen was er een redactieraad van meerdere personen. In de huidige tijd, waarin iedereen het druk heeft, is dit een uitdaging. In Duitsland is er de Studiengemeinschaft Holzleimbau, die op hun website de beschrijving van de constructie geeft van een grote variatie van uitgevoerde projecten. Zeer lezenswaardig.