Excursie VHC op vrijdag 22 september 2023 naar Amsterdam

Excursie VHC op vrijdag 22 september 2023.

Ook dit jaar was de excursie weer volledig vol geboekt. Totaal ca. 50 deelnemers. Het bestuur is blij dat er zoveel jonge deelnemers waren. Hieruit moet de opvolging van de oudere bestuursleden worden gekozen.
De dag begon met goed weer. Het eerste project was het nieuwe onderkomen van de DPG-groep. De uitgever van kranten en tijdschriften. Nadat iedereen een helm op had en een hesje, alles in het groen, mochten we de bouw op. Het was toegestaan om vrij rond te lopen. Imponerend waren de houtafmetingen van de kolommen en liggers. Vervolgens zijn we naar het kantoor van Liander gegaan. Dit was in gebruik. Ook hier was vrij rondlopen toegestaan. Dit gebouw had als draagconstructie een balken-kolommen structuur. De constructeur van dit werk zal op een ledenavond de opbouw van de constructie en de verbindingen nader toelichten.
De lunch is gebruikt in het zero-energy hotel op IJburg. Daarna naar een woongemeenschap. Dit is een gebouw, waarin verschillende woonvormen samenwonen, hetgeen ook zijn gevolgen heeft voor het ontwerp. Het gebouw is gedeeltelijk uitgevoerd in beton en gedeeltelijk in hout. Het laatste project is een gestapelde woning, opgebouwd uit restmateriaal van bouwwerken in de omgeving. Ter afsluiting zijn we gaan kijken bij een houtzagerij. De gevelde bomen uit Amsterdam worden hier tot bruikbare afmetingen gereduceerd. De excursie werd afgesloten met een BBQ in het Diemerbos.

House of Bird
Diemerbospad 1a
1111 PZ Diemen

PG Media