Partner: Kennisportaal Constructieve Veiligheid

Partner KPCV

Het KennisPortaal Constructieve Veiligheid (KPCV) is een website, waarin diverse maatregelen en artikelen zijn opgenomen met betrekking tot de constructieve veiligheid van bouwwerken en de veiligheid op de bouwplaats. Het portaal is zeer gestructureerd opgezet en laat diverse invalshoeken zien van het bouwproces. Dit betreft zowel de organisatorische kant met de bijbehorende contractvormen, als de uitvoerende kant. Op een duidelijke wijze wordt uitgelegd waar op welk moment de verantwoordelijkheid ligt. Dus wie op een bepaald moment actie moet ondernemen.
In het portaal worden korte toelichtingen gegeven met daarbij een uitgebreide lijst met links naar downloads van literatuur. Het portaal voorziet niet in constructieve oplossingen. Er wordt vanuit gegaan dat de deelnemende partijen vakbekwaam en integer zijn. Meningsverschillen over oplossingen moeten in overleg worden opgelost.

Deze website is gratis voor iedereen toegankelijk. Het beschikbaar stellen van dit portaal is een initiatief van diverse grote aannemers en opdrachtgevers. De inhoud van de site wordt aangeleverd door diverse participanten. De Vereniging van HoutConstructeurs (VHC) behoort ook daarbij. Ieder lid van de VHC, dat iets te melden heeft ter verbetering van de bouw, wordt uitgenodigd zijn ervaring en kennis beschikbaar te stellen. Het verdient aanbeveling om het portaal te bezoeken en rond te kijken om een indruk te verkrijgen van alle mogelijkheden en beschikbare informatie.

Bezoek kpcv.nl

Nieuws

Op de website van de KPCV wordt in de Nieuwsrubriek regelmatig vermeld, welke deelnemers er zijn bijgekomen. Ook de ontwikkelingen in de techniek en de voorschriften worden vermeld. Recent is aandacht besteed aan versterkingen van betonconstructies door middel van opgelijmde koolstofstrips (koolstoflijmwapening). Gezien de ontwikkelingen rondom stadion “De Goffert” (NEC Nijmegen) is dit zeer actueel. Hier zijn veel tribune-elementen, na de catastrofe, versterkt.

Nieuws

Op donderdag 10 november 2022 is er een Partnerraad gehouden in het Hilti Experience Center te Berkel en Rodenrijs. In het eerste gedeelte van de bijeenkomst werden de formele zaken behandeld. Dit betrof de recente ontwikkelingen, activiteiten van de taakgroepen, nieuwe onderwerpen, de voortgang van de BRL en nieuwe voorstellen.

Het tweede gedeelte bestond uit een aantal presentaties door de partners. De hoofdzaak hierbij is hoe deze partners binnen hun organisatie omgaan met de constructieve veiligheid en welke ontwikkelingen er gaande zijn. De presentaties werden verzorgd door Rijkswaterstaat, AVECO de Bondt en Hilti.

Na afloop van de vergadering werden de diverse proefopstellingen in het Hilti Experience Center bezocht. De meeste aandacht trok de boorrobot. Na modelleren van de complete installatie in een BIM-model, waarbij alle bevestigingspunten zijn vastgelegd, is de robot in staat alle boorgaten aan te brengen, zonder dat de exacte boorlocaties handmatig zijn aangegeven.

Bijdrage van de VHC.

De VHC is op basis van informatie uit het veld een handleiding aan het opstellen voor het veilig monteren van houtconstructies. Dit betreft de aspecten van het ontwerp, dus hoe kan ik de constructie in de bouw in elkaar zetten. Zijn alle verbindingen bereikbaar. Ook wordt aandacht besteed aan het transport, dus de wijze van stapelen op de trailer. De volgorde van stapelen is van belang voor de montage, dus geen tussenopslag. Welke maatregelen zijn nodig om een houtconstructie veilig te monteren. Denk aan steigers en valnetten. Van belang zijn de maatregelen ter voorkoming van vochtindringing in de verbindingen en indringing in de holle ruimtes bij dooselementen.