Op deze pagina worden de rapportages weergegeven van vergaderingen, excursies en andere evenementen. De rapportages bestaan uit verslagen en foto’s. Eventueel met verwijzingen of links naar andere pagina’s of websites.

Ledenavond donderdag 16 mei 2019.

Op donderdag 16 mei 2019 hebben Ro & Ad (architectenbureau te Bergen op Zoom) een presentatie gegeven over het ontwerp van Bird’s EI. Dit is een vogelobservatorium in het Haringvliet. Door het gedeeltelijk openen van de Haringvlietsluizen is er een nieuwe biotoop ontstaan.  Om het publiek de mogelijkheid te bieden de vogels van nabij te bekijken zijn een aantal observatoria gerealiseerd. De observatoria zijn bereikbaar via een soort tunnel.
Het Bird’s EI is ontworpen in samenwerking met RAU architecten uit Amsterdam. Er is zoveel mogelijk gebruik gemaakt van natuurlijke materialen, met voorkeur voor materialen uit de omgeving. Het geheel is herbruikbaar (remontabel). In totaal zijn ca. 400 onderdelen uit hout toegepast. Daarbij is het principe file-to-factory gehanteerd. De constructie is volgens het Zollinger principe met relatief kleine onderdelen.
Dit systeem is gebaseerd op een zelfdragende schil. Op de Floriade in Venlo stond eveneens een paviljoen uit Kerto, gebouwd volgens dit principe.

Op de website van het architectenbureau staan hele mooie foto’s van de ontwerpen van het bureau.

Architectenbureau Ro & Ad.

Ledenavond 7 december 2017.

Op donderdagavond 7 december is er door de VHC weer een ledenavond gehouden in het Beatrixgebouw te Utrecht. Er waren ca. 25 deelnemers, dus een geweldige opkomst. Er zijn 3 onderwerpen behandeld.

One woning door ir. Trung Tran (Luning).
In opdracht van aannemer Heijmans is door Tim van der Grinten een demontabele woning ontworpen. Deze woning wordt volledig geprefabriceerd en in 2 delen op een oplegger naar de bouwplaats vervoerd. Per dag kunnen op deze wijze ca. 10 woningen worden gemonteerd. De woningen zijn, afhankelijk van de grondslag, gefundeerd op Stelcon platen. De opbouw bestaat uit CLT wand- en vloerelementen. Omdat het in principe tijdelijke huisvesting is voor 1 of 2 persoons- huishoudens, behoeft niet volledig te worden voldaan aan het Bouwbesluit. Ook de vergunningsprocedure is eenvoudiger. Daarom zijn deze woningen uitstekend geschikt voor tijdelijke huisvesting op braakliggende terreinen. Er staan al ca. 150 van dit type woningen, verspreid over heel Nederland. Voor meer informatie, zie de navolgende website:

PD-lab op de Technische Universiteit te Delft door ir. Trung Tran (Luning).
Het Product Development laboratorium ontwikkelt nieuwe nieuwe bouwmethoden en productietechnieken. Deze zijn gebaseerd op de toepassing van robots en CNC-machines. Door The New Makers is een woning ontworpen, waarbij gebruik is gemaakt van deze technieken. Deze woning heeft een periode gestaan op het terrein van de faculteit Bouwkunde. Voor meer informatie, zie de navolgende website:

Wikihouse door Vincent Muller (architect).
Het Wikihouse is opgebouwd uit elementen, welke door CNC-machines worden gesneden uit standaard platen (2440 x1220). Het plaatmateriaal is triplex of OSB. In principe is elk type constructieve plaat geschikt. De bedoeling is dat alleen de platen naar de bouwplaats worden gebracht, zodat er weinig transportkosten zijn (groen bouwen). De elementen worden aan elkaar verbonden door een kliksysteem. Denk aan Lego. Inmiddels is er een proefwoning gerealiseerd in Almere. De bedoeling is dat zelfbouwers in staat zijn om een woning te realiseren volgens het principe DIY (Do It Yourself).

Constructie Wikihouse door ir. Wim de Groot (SHR).
Omdat er geen regelgeving is voor dit soort verbindingen en er ook niets over bekend is, zijn er proeven gedaan in het laboratorium van de SHR. Op basis van de proefresultaten zijn aanbevelingen opgesteld voor het ontwerpen van de constructie. Voor meer informatie, zie de website:

Houtdag 2017

Op donderdag 23 november 2017 was weer de jaarlijkse Houtdag, georganiseerd door Het Houtblad. Dit jaar is de Houtdag gehouden in het paviljoen Jardin dHiverre van het Bomencentrum in Baarn. De dag was uitstekend bezocht met ca. 200 deelnemers. Ook uit België was een delegatie aanwezig. In de ochtend is er een masterclass gegeven door Andrew Waugh. De middag werd gevuld met diverse presentaties. Zie hiervoor de foto’s.

Voor informatie over deze dag, zie de website van Het Houtblad. Deze website is bereikbaar door te klikken op onderstaande link

Voor informatie over Jardin d”Hiverre, klik op onderstaande link

Houtwereldpraktijkdag 2017

Ook dit jaar is weer een Houtwereldpraktijkdag gehouden op vrijdagmiddag 10 november 2017 . Ditmaal op het terrein van Accoya te Arnhem. Het aantal aanmeldingen voor deze dag bedroeg meer dan 400. Van het bestuur van de VHC hebben de heren Frans Schippers (penningmeester) en Joop Raadschelders (voorzitter) deze middag bijgewoond. De onderwerpen hadden vooral betrekking op kozijnen, zowel de fabricage als de behandeling. Voor constructeurs was vooral de visie op de ontwikkeling en het gebruik van hout interessant. Opvallend was het aantal jonge deelnemers.

Cursus kruislaaghout(CLT)

Op donderdag 2 en vrijdag 3 november 2017 heeft Rothoblaas een cursus kruislaaghout(CLT) georganiseerd. De onderwerpen waren constructies, verbindingen, brandveiligheid, aardbevingsbestendigheid en geluidswerendheid. Het aantal deelnemers was ca. 60 personen.

Jaarlijkse Houtresearchdag 2017.

Ook dit jaar is weer een Houtresearchdag gehouden op vrijdagmiddag 20 januari 2017 . Ditmaal op de Technische Universiteit te Delft. Het aantal aanmeldingen voor deze dag bij de VHC bedroeg meer dan 60. Totaal hebben ca. 80 personen deze middag bijgewoond. Ook de borrel en het buffet werden druk bezocht.
Een overzicht van de behandelde onderwerpen staat vermeld onder kennisbank.
Verslagen van de onderwerpen worden gepubliceerd, indien deze beschikbaar zijn.

Jaarlijkse Houtdag 2016.

Op donderdag 24 november 2016 was weer de jaarlijkse Houtdag. De dag werd georganiseerd door Het Houtblad. Dit jaar vond de Houtdag plaats in De Philharmonie te Haarlem. In totaal waren er ca. 200 deelnemers aan deze dag. Voorwaar een groot succes.