Cursus ‘Construeren in Hout’

Covid19 – Corona.

De eerste cursusdag op donderdag 26 november is inmiddels geweest. Het aantal cursisten is 60, dit is het maximum toegestane aantal verspreid over 2 zalen. Er is een wachtlijst. Hoogstwaarschijnlijk komt er dit jaar (2021) een herhaling van de cursus. De reacties van de cursisten waren zeer positief. Blijkbaar is de behoefte aan deze cursus groot.

De reservering op donderdag 29 april kon helaas geen doorgang vinden.

Daarom heeft het bestuur besloten om de datum op te schuiven naar donderdag 3 juni. Op deze datum zijn de 2 zalen beschikbaar in de Reehorst.

Toevallig wordt op deze dag ook de Dag van de Constructeur 2021 gehouden. Deze middag is digitaal en wordt georganiseerd door VN Constructeurs. Hopelijk heeft deze gelijktijdigheid geen invloed op de aanwezigheid van de cursisten.

Indien meer informatie bekend is, dan zal deze zo spoedig mogelijk op deze website worden geplaatst. (laatste informatie dinsdag 13 april, 11.00 uur)

Namens
De organisatie en het bestuur.

Het bestuur ontvangt regelmatig de vraag “Bestaat er een cursus construeren in hout?“. In het verleden is deze er wel geweest. Blijkbaar is er weer behoefte aan, specifiek gericht op houtconstructies. De afgelopen tijd zijn er een groot aantal jonge constructeurs bijgekomen en oudere constructeurs met pensioen gegaan.

Hierdoor is er weer behoefte ontstaan aan kennis over houtconstructies. Het bestuur heeft besloten om 2 dagen te organiseren, waarop verschillende thema’s op het gebied van construeren in hout door ervaren constructeurs worden behandeld. Het organiseren van een cursus met een afsluitend examen is voor de VHC te veel gevraagd.

Op donderdag 26 november 2020 (inmiddels geweest) werd in De Reehorst in Ede de 1e cursusdag gegeven.

Als nieuwe datum voor de 2e cursusdag is gekozen voor donderdag 3 juni.

Het doorgaan van deze dag is afhankelijk van mogelijke beperkingen door de Corona pandemie.

Onderwerpen en de docenten (onder voorbehoud):

Ir. Joop Raadschelders en Ir. Vincent Raadschelders.

Bouwen in Cross Laminated Timber (CLT). (Ontwerp, detaillering, uitvoering).
Ing. Theo Geuijen.

Ir. Wim de Groot.

Hoe om te gaan met sparingen. (Formules, vakwerk-analogie, detaillering).
Prof.Dr.Ir. André Jorissen

Duurzaamheid en levensduurtepaling.
Ir. Wolfgang Gard.

Trillingen bij houten vloeren.
Ir. Vincent Raadschelders.

Productie en uitvoeringsaspecten.
Ing. Hans van der Grinten.

Houtskeletbouw.
Ir. Martijn Monné.

Ir. Bas Vreeswijk en Ing. Patrick Assink.

Controle van de ontworpen constructie op de brandweerstand.
Dr.Ir. Geert Ravenshorst.

Het berekenen van liggers en kolommen staat er niet bij. Deze berekeningen worden tegenwoordig direct gemaakt in het computerprogramma, waarmee de krachtsverdeling wordt berekend. Bovendien komt dit aan de orde bij het gebruik van de rekenprogramma’s.

Bij de cursusonderwerpen gaat het in het bijzonder om de aspecten, waarbij de kennis en ervaring van de constructeur belangrijk is.

Materiaalkennis en de veiligheidsfilosofie worden behandeld in de cursus, gegeven door de Betonvereniging. De navolgende onderwerpen staan op de reservelijst:

• Waterbouwkundige constructies
  • Stalen onderdelen
  • Rekenprogramma’s

Construeren in hout (Cursus).

Het bestuur ontvangt regelmatig de vraag “Bestaat er een cursus construeren in hout?”. In het verleden is deze er wel geweest. Blijkbaar is er weer behoefte aan een cursus, specifiek gericht op houtconstructies. De afgelopen jaren zijn er een groot aantal jonge constructeurs bijgekomen, en oudere constructeurs met pensioen gegaan, waardoor er weer behoefte is ontstaan aan kennis over houtconstructies.

Op donderdag 12 november 2020 en donderdag 26 november 2020 wordt in de Reehorst in Ede de cursus gegeven.

De onderwerpen en de docenten zijn inmiddels (onder voorbehoud) bekend:

• Samengestelde doorsneden. (Afleiding formules, verschillende materialen, voegen tussen de elementen, trapeziumvormige elementen).
    • Ir. Joop Raadschelders en Ir. Vincent Raadschelders.
  • Bouwen in Cross Laminated Timber (CLT). (Ontwerp, detaillering, uitvoering).
    • Ing. Theo Geuijen.
  • Verbindingen met stiftvormige verbindingsmiddelen. (Afleiding formules, moment-stijve verbindingen).
    • Ir. Wim de Groot.
  • Hoe om te gaan met sparingen. (Formules, vakwerk-analogie, detaillering).
    • Prof.Dr.Ir. André Jorissen
  • Duurzaamheid en levensduurtepaling.
    • Ir. Wolfgang Gard.
  • Trillingen bij houten vloeren.
    • Ir. Vincent Raadschelders.
  • Productie en uitvoeringsaspecten.
    • Ing. Hans ven der Grinten.
  • Houtskeletbouw.
    • Ir. Martijn Monné.
  • Traditionele houtconstructies en verbindingen. (Ontwerp, detaillering, berekening).
    • Ir. Bas Vreeswijk en Ing. Patrick Assink.
  • Controle van de ontworpen constructie op de brandweerstand.
    • Dr.Ir. Geert Ravenshorst.

Bij de cursus-onderwerpen gaat het in het bijzonder om de aspecten, waarbij de kennis en ervaring van de constructeur belangrijk is.
De navolgende onderwerpen staan op de reservelijst:

• Waterbouwkundige constructies.
  • Stalen onderdelen.
  • Rekenprogramma’s.

Deelname aan de cursus is uitsluitend mogelijk voor beide dagen. De deelnameprijs is € 1250,00, exclusief BTW (0 %). Bij voorinschrijving voor 15 september geldt een korting van € 100,00.

Het maximaal aantal deelnemers is in verband met de ruimte vastgesteld op 45 personen. Tot op heden (half september) is de cursus reeds voor 50% volgeboekt.

De cursus zal worden aangemeld bij het Constructeursregister, zodat de deelnemers hiervoor punten (6 KE) kunnen verkrijgen.

secretaris@verenigingvanhoutconstructeurs.nl
penningmeester@verenigingvanhoutconstructeurs.nl

Persoonlijke gegevens

Aanhef:

Voornaam: (verplicht)

Achternaam: (verplicht)

Uw e-mail adres: (verplicht)

Telefoon: (verplicht)

Bedrijfsnaam:

Straat en huisnummer: (verplicht)

Postcode: (verplicht)

Plaatsnaam: (verplicht)

KVK-nummer:

Factuuradres

Wijkt het factuuradres af van het bedrijfsadres?

Bedrijfsnaam:

Straat en huisnummer:

Postcode:

Plaatsnaam:

Extra deelnemer

Wenst u een extra deelnemer aan te melden?

Aanhef extra deelnemer:

Voornaam extra deelnemer:

Achternaam extra deelnemer:

Tickets

Type tickets

Let op: uw aanmelding is pas definitief nadat u een bevestiging hebt ontvangen. Middels het invullen van dit aanmeldformulier gaat u akkoord met de algemene voorwaarden en het privacybeleid van de Vereniging van Houtconstructeurs.