[vc_row][vc_column][mk_padding_divider size=”129″][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/6″][vc_single_image image=”37295″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]

Thema’s construeren in hout.

Het bestuur ontvangt regelmatig de vraag “Bestaat er een cursus construeren in hout?”. In het verleden is deze er wel geweest. Blijkbaar is er weer behoefte aan een cursus, specifiek gericht op houtconstructies. De afgelopen jaren zijn er een groot aantal jonge constructeurs bijgekomen, en oudere constructeurs met pensioen gegaan, waardoor er weer behoefte is ontstaan aan kennis over houtconstructies. Het bestuur heeft besloten om 2 dagen te organiseren, waarop verschillende thema’s op het gebied van construeren in hout door ervaren constructeurs worden behandeld. Het organiseren van een cursus met een afsluitend examen is voor de VHC te veel gevraagd.

Het plan is om op donderdag 12 november 2020 en donderdag 26 november 2020 op een nog nader te bepalen locatie deze bijeenkomsten te houden. Het definitieve programma moet nog worden vastgesteld, evenals de eraan verbonden kosten.

De onderwerpen en de docenten zijn inmiddels (onder voorbehoud) bekend:

• Samengestelde doorsneden. (Afleiding formules, verschillende materialen, voegen tussen de elementen, trapeziumvormige elementen).
    • Ir. Joop Raadschelders.
  • Bouwen in Cross Laminated Timber (CLT). (Ontwerp, detaillering, uitvoering).
    • Ing. Theo Geuijen.
  • Het gebruik van de rekenprogrammatuur van de VHC.
  • Verbindingen met stiftvormige verbindingsmiddelen. (Afleiding formules, moment-stijve verbindingen).
    • Ir. Wim de Groot.
  • Hoe om te gaan met sparingen. (Formules, vakwerk-analogie, detaillering).
    • Prof.Dr.Ir. André Jorissen.
  • Het ontwerp en berekenen van stalen onderdelen.  (Ontwerp, detaillering, krachts-verloop, berekening).
  • Waterbouwkundige constructies.
  • Duurzaamheid en levensduurtepaling.
    • Ir. Wolfgang Gard.
  • Trillingen bij houten vloeren.
    • Ir. Vincent Raadschelders.
  • Productie en uitvoeringsaspecten.
    • Ing. Hans ven der Grinten.
  • Houtskeletbouw.
    • Ir. Martijn Monné.
  • Traditionele houtconstructies en verbindingen. (Ontwerp, detaillering, berekening).
    • Ir. Bas Vreeswijk en Ing. Patrick Assink.
  • Controle van de ontworpen constructie op de brandweerstand.
    • Dr.Ir. Geert Ravenshorst.

Het berekenen van liggers en kolommen staat er niet bij. Deze berekeningen worden tegenwoordig direct gemaakt in het computerprogramma, waarmee de krachtsverdeling wordt berekend. Bovendien komt dit aan de orde bij het gebruik van de rekenprogramma’s. Bij de onderwerpen gaat het in het bijzonder om de aspecten, waarbij de kennis en ervaring van de constructeur belangrijk is.
Materiaalkennis en de veiligheidsfilosofie worden behandeld in de cursus, gegeven door de Betonvereniging.

Om het programma compleet te maken, wil het bestuur graag antwoord hebben op de volgende vragen:

• Is er daadwerkelijk behoefte aan het behandelen van deze onderwerpen?
  • Welke andere onderwerpen zijn eveneens van belang?
  • Welke ervaren constructeur is bereid een thema te verzorgen?
  • Aan welke locatie geeft u de voorkeur?

Wij verzoeken daarom onze leden en niet-leden te reageren op deze vragen. Eventueel met aanvullende adviezen. U kunt direct via e-mail reageren door op onderstaande link te klikken of het antwoordformulier in te vullen.

De cursus zal worden aangemeld bij het Constructeursregister, zodat de deelnemers hiervoor punten (KE) kunnen verkrijgen.

secretaris@verenigingvanhoutconstructeurs.nl
penningmeester@verenigingvanhoutconstructeurs.nl

Thema dagen Construeren in Hout.

Aanhef:

Voornaam: (verplicht)

Achternaam: (verplicht)

Straat en huisnummer: (verplicht)

Postcode: (verplicht)

Plaatsnaam: (verplicht)

Uw e-mail adres: (verplicht)

Telefoon: (verplicht)

Onderwerpen: