Houtwereld Praktijkdag 2019.

Ook dit jaar organiseert Houtwereld weer een praktijkdag. Ditmaal op donderdag 17 oktober bij Dekker Houthandel in Vianen. Het is weer een uitgebreid programma. U kunt zich aanmelden door middel van onderstaande link:

Houtwereld Praktijkdag 2019

Op deze site staat uitgebreide informatie over deze dag.

Het bestuur.

Nationale Houtdag 21 november 2019.

Het Houtblad is voornemens ook dit jaar weer een Nationale Houtdag te organiseren. Deze dag wordt waarschijnlijk gehouden op donderdag 21 november 2019. Het programma en de locatie zijn nog niet bekend.

Voor meer informatie over het nieuwste Houtblad, klik op onderstaande link.

Houtblad 4

Het bestuur.

Ledenavond donderdag 16 mei 2019.

Op donderdag 16 mei 2019 hebben Ro & Ad (architectenbureau te Bergen op Zoom) een presentatie gegeven over het ontwerp van Bird’s EI. Dit is een vogelobservatorium in het Haringvliet. Door het gedeeltelijk openen van de Haringvlietsluizen is er een nieuwe biotoop ontstaan.¬† Om het publiek de mogelijkheid te bieden de vogels van nabij te bekijken zijn een aantal observatoria gerealiseerd. De observatoria zijn bereikbaar via een soort tunnel.
Het Bird’s EI is ontworpen in samenwerking met RAU architecten uit Amsterdam. Er is zoveel mogelijk gebruik gemaakt van natuurlijke materialen, met voorkeur voor materialen uit de omgeving. Het geheel is herbruikbaar (remontabel). In totaal zijn ca. 400 onderdelen uit hout toegepast. Daarbij is het principe file-to-factory gehanteerd. De constructie is volgens het Zollinger principe met relatief kleine onderdelen.
Dit systeem is gebaseerd op een zelfdragende schil. Op de Floriade in Venlo stond eveneens een paviljoen uit Kerto, gebouwd volgens dit principe.

Op de website van het architectenbureau staan hele mooie foto’s van de ontwerpen van het bureau.

Architectenbureau Ro & Ad.

Researchdag vrijdag 17 januari 2020.

Op vrijdag 17 januari 2020 wordt weer de jaarlijkse Researchdag gehouden. Ditmaal op de Technische Universiteit Eindhoven. Deze dag zal in het teken staan van het het afscheid van prof.dr.ir. André Jorissen. Reserveer deze dag alvast in uw agenda.

Aandacht zal worden besteed aan de plaats van het onderwijs in houtconstructies op de verschillende onderwijsinstellingen en de verschillende niveaus in dit onderwijs.

Lelystad Airport.

Het vliegveld Lelystad Airport, oorspronkelijk een regionaal vliegveld, wordt geschikt gemaakt voor internationale vakantievluchten. Daarvoor moeten de voorzieningen worden uitgebreid. Er komen nieuwe terminalgebouwen. Zoals onder andere een vertrekhal. De overkapping bestaat uit een hoofddraagconstructie van gelamineerd hout. Op donderdag 1 november 2018 heeft Hans van der Grinten een lezing verzorgd over de diverse houtconstructies op het vliegveld.

Lijmen.

Zoals reeds eerder is aangekondigd, was het bestuur voornemens om een avond over lijmen en alles wat daarbij behoort te organiseren. In de voorschriften staan diverse artikelen over de toe te passen lijmen en de daarbij behorende omstandigheden. Ook de eisen aan lijmverbindingen en het beproeven hiervan is vastgelegd in de regels. Daarom leek ons een avond over lijmen interessant. Vooral voor de constructeurs, die deze verbindingen moeten beoordelen en controleren. Daarvoor was er contact gelegd met Frencken lijmen te Weert. Dit bedrijf levert lijmen aan de houtindustrie. In eerste instantie was men bereid hieraan mee te werken. Echter blijkbaar zijn wij niet commercieel interessant en gaat het niet door. Hiervan akte. Helaas.