Nationale Houtdag 15 november 2018.

Het Houtblad heeft ook dit jaar weer een Nationale Houtdag georganiseerd. Deze dag werd gehouden op donderdag 15 november 2018 in gebouw Jakarta op het Java-eiland te Amsterdam. Dit gebouw is een van de hoogste houten gebouwen in Nederland. Op deze dag is afscheid genomen van Hans de Groot. Hij was 27 jaar lang de redacteur van het blad. Zijn opvolgster is ir. Barbara Heijl.

Het bestuur.

Lelystad Airport.

Het vliegveld Lelystad Airport, oorspronkelijk een regionaal vliegveld, wordt geschikt gemaakt voor internationale vakantievluchten. Daarvoor moeten de voorzieningen worden uitgebreid. Er komen nieuwe terminalgebouwen. Zoals onder andere een vertrekhal. De overkapping bestaat uit een hoofddraagconstructie van gelamineerd hout. Op donderdag 1 november 2018 heeft Hans van der Grinten een lezing verzorgd over de diverse houtconstructies op het vliegveld.

Het bestuur.

Lijmen.

Zoals reeds eerder is aangekondigd, was het bestuur voornemens om een avond over lijmen en alles wat daarbij behoort te organiseren. In de voorschriften staan diverse artikelen over de toe te passen lijmen en de daarbij behorende omstandigheden. Ook de eisen aan lijmverbindingen en het beproeven hiervan is vastgelegd in de regels. Daarom leek ons een avond over lijmen interessant. Vooral voor de constructeurs, die deze verbindingen moeten beoordelen en controleren. Daarvoor was er contact gelegd met Frencken lijmen te Weert. Dit bedrijf levert lijmen aan de houtindustrie. In eerste instantie was men bereid hieraan mee te werken. Echter blijkbaar zijn wij niet commercieel interessant en gaat het niet door. Hiervan akte. Helaas.