Ledenavond donderdag 16 mei 2019.

Op donderdag 16 mei 2019 komen Ro & Ad (architectenbureau te Bergen op Zoom) een presentatie geven over het ontwerp van Bird’s EI. Dit is een vogelobservatorium in het Haringvliet. Door het gedeeltelijk openen van de Haringvlietsluizen is er een nieuwe biotoop ontstaan.  Om het publiek de mogelijkheid te bieden de vogels van nabij te bekijken worden een aantal observatoria gerealiseerd.De observatoria zijn bereikbaar via een soort tunnel.
Het Bird’s EI is ontworpen in samenwerking met RAU architecten uit Amsterdam. Er is zoveel mogelijk gebruik gemaakt van natuurlijke materialen, met voorkeur voor materialen uit de omgeving. Het geheel is herbruikbaar (remontabel). In totaal zijn ca. 400 onderdelen uit hout toegepast. Daarbij is het principe file-to-factory gehanteerd. De constructie is volgens het Zollinger principe met relatief kleine onderdelen.
Dit systeem is gebaseerd op een zelfdragende schil. Op de Floriade in Venlo stond eveneens een paviljoen uit Kerto, gebouwd volgens dit principe.

Op de website van het architectenbureau staan hele mooie foto’s van de ontwerpen van het bureau.

Architectenbureau Ro & Ad.

Agenda:

• 19.00 uur  Ontvangst in het Media Plaza van de Jaarbeurs te Utrecht.
  • 19.30 uur  Opening door de voorzitter en huishoudelijk gedeelte.
  • 20.00 uur  Voordracht over “Bird’s Ei” met een tussentijdse pauze.
  • 22.15 uur  Sluiting van de avond.

Ook niet leden zijn welkom. Leden ontvangen een uitnodiging per post.
U wordt verzocht zich aan te melden door middel van onderstaand inschrijfformulier. Dit in verband met de zaalreservering.

Let Op. Wijziging locatie.

In tegenstelling tot de andere avonden, wordt deze avond gehouden in het Media Plaza van de Jaarbeurs. Het Beatrix gebouw is op deze avond gesloten vanwege het geringe aantal activiteiten.
Media Plaza is onderdeel van de Jaarbeurshallen. Vanuit het station, aan de zijde van het Beatrixgebouw, lopen over het Jaarbeursplein, oversteken van de Croeselaan, doorlopen naar de hallen, in de doorgang tussen de hallen de roltrap naar boven. Op de 2e verdieping is zaal 2 (Break Out zaal). Hier is onze ledenavond. Vanaf het station is het 5 minuten lopen.
Adres: Croeselaan 6, 3521 CA Utrecht. Parkeren kan vlakbij in garage.

Aanmelding ledenavond Ro&Ad op donderdag 16 mei 2019 van de Vereniging van HoutConstructeurs in het Media Plaza van de Jaarbeurs.

Aanhef

Voornaam

Achternaam

Straat en huisnummer

Postcode

Plaatsnaam

Uw e-mail adres

Telefoon (verplicht)

Researchdag vrijdag 17 januari 2020.

Op vrijdag 17 januari 2020 wordt weer de jaarlijkse Researchdag gehouden. Ditmaal op de Technische Universiteit Eindhoven. Deze dag zal in het teken staan van het het afscheid van prof.dr.ir. André Jorissen. Reserveer deze dag alvast in uw agenda.

Aandacht zal worden besteed aan de plaats van het onderwijs in houtconstructies op de verschillende onderwijsinstellingen en de verschillende niveaus in dit onderwijs.

Het bestuur.

Nationale Houtdag 15 november 2018.

Het Houtblad heeft ook dit jaar weer een Nationale Houtdag georganiseerd. Deze dag werd gehouden op donderdag 15 november 2018 in gebouw Jakarta op het Java-eiland te Amsterdam. Dit gebouw is een van de hoogste houten gebouwen in Nederland. Op deze dag is afscheid genomen van Hans de Groot. Hij was 27 jaar lang de redacteur van het blad. Zijn opvolgster is ir. Barbara Heijl.

Lelystad Airport.

Het vliegveld Lelystad Airport, oorspronkelijk een regionaal vliegveld, wordt geschikt gemaakt voor internationale vakantievluchten. Daarvoor moeten de voorzieningen worden uitgebreid. Er komen nieuwe terminalgebouwen. Zoals onder andere een vertrekhal. De overkapping bestaat uit een hoofddraagconstructie van gelamineerd hout. Op donderdag 1 november 2018 heeft Hans van der Grinten een lezing verzorgd over de diverse houtconstructies op het vliegveld.

Lijmen.

Zoals reeds eerder is aangekondigd, was het bestuur voornemens om een avond over lijmen en alles wat daarbij behoort te organiseren. In de voorschriften staan diverse artikelen over de toe te passen lijmen en de daarbij behorende omstandigheden. Ook de eisen aan lijmverbindingen en het beproeven hiervan is vastgelegd in de regels. Daarom leek ons een avond over lijmen interessant. Vooral voor de constructeurs, die deze verbindingen moeten beoordelen en controleren. Daarvoor was er contact gelegd met Frencken lijmen te Weert. Dit bedrijf levert lijmen aan de houtindustrie. In eerste instantie was men bereid hieraan mee te werken. Echter blijkbaar zijn wij niet commercieel interessant en gaat het niet door. Hiervan akte. Helaas.