Ledenavond Houtconstructie BSH20A.

Op donderdag 3 oktober 2019 heeft de VHC weer een ledenavond georganiseerd. Ditmaal was Theo Geuijen bereid om uitleg te geven over een grote houtconstructie, welke op dit moment in uitvoering is.
In Amsterdam-Noord zijn door het verdwijnen van industrie een aantal kavels beschikbaar gekomen. Op kavel BSH20A wordt door het CPO (Collectief Particulier Opdrachtgeverschap) “Samenwerkers BSH20A” een woontoren gerealiseerd. De onderste 3 verdiepingen worden uitgevoerd in beton. Daarop staan 10 verdiepingen, welke worden uitgevoerd in CLT. De totale gebouwhoogte is 45 m. De houtbouw is 33m hoog. De stabiliteit wordt gedeeltelijk ontleend aan betonnen kernen. Het bovenste deel wordt gestabiliseerd door houten schijfelementen. De vloeren zijn uitgevoerd als hout-betonvloer. De houtconstructie wordt geleverd door Derix, Duitsland. Het ontwerp is van Olaf Gipser Architects.

Voor meer informatie, zie de website van de architect.

Olaf Gipser Architects

Nationale Houtdag 2019.

De Nationale Houtdag 2019, georganiseerd door het Houtblad, was op donderdag 21 november 2019 in het vernieuwde Naturalis te Leiden.
Het motto van deze dag was:
Kennisdag over het ontwerpen en bouwen met hout.

Het programma is te vinden op onderstaande website:

Nationale Houtdag 2019

Voor meer informatie over het nieuwste Houtblad, klik op onderstaande link.

Houtblad 4

Ledenavond VHC.

De Vereniging van HoutConstructeurs (VHC) organiseert op vrijdagavond 31 januari 2020 weer een ledenavond. Ditmaal is de avond gewijd aan lijmen. Na lang zoeken hebben we de heer Pieter Jansen van Henkel lijmen bereid gevonden om een presentatie te verzorgen.

De onderwerpen zijn:

• Soorten lijmen.
  • Samenstelling en productie van de lijmen.
  • Eigenschappen.
  • Toepassingsgebied.
  • Het uitvoeren van lijmverbindingen.
  • Bijzondere aspecten.
  • Veel voorkomende fouten bij lijmverbindingen.
  • Wat is van belang voor de constructeur en waar moet hij/zij op letten?

Waarschijnlijk zal Bert-Jan Kraaieveld, adviseur van Heko gelijmde houtconstructies, eveneens een bijdrage aan deze avond verzorgen.